Показать сокращенную информацию
dc.contributor.author | Овчарова Раиса Викторовна | |
dc.date.accessioned | 2020-07-02T06:46:32Z | |
dc.date.available | 2020-07-02T06:46:32Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.issn | 2587-7410 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/5525 | |
dc.identifier.uri | https://www.elibrary.ru/item.asp?id=42944837 | |
dc.description | Овчарова Р. В. Гендерные различия нравственного развития младших школьников / Р. В. Овчарова // Вестник Курганского государственного университета. – 2020. – № 1 (55). – С. 47–51. | ru_RU |
dc.description | Ovcharova R. V. Gender differences in the moral development of junior school children. Bulletin of Kurgan State University. 2020. No. 1 (55), pp. 47–51. (in Russ.). | en |
dc.description | Овчарова Раиса Викторовна – доктор психологических наук, профессор кафедры психологии, Курганский государственный университет, Курган, oraissa@mail.ru | ru_RU |
dc.description | Ovcharova Raisa Viktorovna – doctor of psychological sciences, professor of psychology department, Kurgan state university, Kurgan, oraissa@mail.ru | en |
dc.description.abstract | В статье исследуется гендерная специфика нравственного развития младших школьников. Показаны характеристики общей симметричности нравственного развития девочек и мальчиков. На основе авторской методики комплексного изучения нравственной сферы личности «Метод оценки нравственного развития на основе усвоения нравственных категорий» Р. В. Овчаровой с помощью Т-критерия Стьюдента доказаны гендерные различия развития нравственной сферы личности младших школьников. Описаны гендерные особенности развития нравственной сферы детей как в целом (уровень нравственности), так и по отдельным компонентам (когнитивный, эмоциональный и поведенческий). Установлено, что общий уровень нравственного развития девочек этого возраста выше, чем у мальчиков. Для мальчиков важны оценки окружающих и социальный контроль. Нравственное поведение девочек в меньшей степени зависит от одобрения взрослых. | ru_RU |
dc.description.abstract | The article examines the gender specificity of the moral development of junior schoolchildren. The characteristics of the general symmetry of the moral development of girls and boys are shown. On the basis of the author’s method of the complex study of the moral sphere of the personality called «Method for assessing moral development based on the assimilation of moral categories» by R. V. Ovcharova with the help of Student’s t-test, gender differences in the development of the moral sphere of the personality of junior schoolchildren are proved. The gender features of children’s moral sphere development are described both in general (level of morality) and according to separate components (cognitive, emotional and behavioral). It is established that the general level of moral development of girls of this age is higher than that of boys. For boys, the evaluation of others and social control are important. Girls ‘ moral behavior is less dependent on adult approval. | en |
dc.subject | младший школьник | ru_RU |
dc.subject | нравственное развитие | ru_RU |
dc.subject | нравственная сфера личности | ru_RU |
dc.subject | половозрастные различия | ru_RU |
dc.subject | junior schoolchildren | en |
dc.subject | moral development | en |
dc.subject | moral sphere of the personality | en |
dc.subject | gender and age differences | en |
dc.title | ГЕНДЕРНЫЕ РАЗЛИЧИЯ НРАВСТВЕННОГО РАЗВИТИЯ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ | ru_RU |
dc.title.alternative | GENDER DIFFERENCES IN THE MORAL DEVELOPMENT OF JUNIOR SCHOOL CHILDREN | en |
dc.type | Article | ru_RU |