В статье на основе сопоставительного анализа архивных материалов, публикаций А. Н. Зырянова, посвященных зауральской свадьбе середины XIX века, и более поздней записи свадьбы (В. Н. Бекетова и В. П. Тимофеев) рассматривается развитие свадебных величальных песен на территории Приисетья. Выявляются художественные приемы идеализации свадьбы и свадебных чинов: символика, гиперболизация, метафоры, эпитеты, фразеологизмы, прием ступенчатого сужения образов и противопоставления.
On the basis of the comparative analysis of A. N. Zyryanov’s archive materials, his publications, devoted to the Zauralie wedding of the middle of the XIXth century and later records of the wedding by V. N. Beketova and V. P. Timofeev, the article deals with the development of wedding great songs on the territory ofthe Iset region. Artistic techniques of idealization of the wedding ceremony and wedding ranks are revealed: symbolism, exaggeration, metaphors, epithets, phraseological units, method of step narrowing of images and opposition.