Показать сокращенную информацию
dc.contributor.author | Николаева Ирина Александровна | |
dc.contributor.author | Котова Светлана Аркадьевна | |
dc.date.accessioned | 2020-02-18T02:21:48Z | |
dc.date.available | 2020-02-18T02:21:48Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.issn | 2587-7410 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/5399 | |
dc.identifier.uri | https://elibrary.ru/item.asp?id=41597952 | |
dc.description | Николаева И. А., Котова С. А. Возможности смеха в профилактике и коррекции детской агрессии / И. А. Николаева, С. А. Котова // Вестник Курганского государственного университета. – 2019. – № 3 (54). – С. 54–61. | ru_RU |
dc.description | Nikolaeva I. A., Kotova S. A. Possibilities of laughter in prevention and correction of children’s aggression. Bulletin of Kurgan State University. 2019. No. 3 (54), pp. 54–61. (in Russ.). | en |
dc.description | Николаева Ирина Александровна - кандидат психологических наук, доцент, кафедры психологии, Курганский государственный университет, Курган, nikolaeva-irina@yandex.ru | ru_RU |
dc.description | Котова Светлана Аркадьевна - кандидат психологических наук, доцент, заведующий кафедры педагогики начального образования и художественного развития ребенка, Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена, Санкт-Петербург, sa-kotova@yandex.ru | ru_RU |
dc.description | Nikolaeva Irina Aleksandrovna - candidate of psychological Sciences, associate Professor, Department of psychology, Kurgan state University, Kurgan, nikolaeva-irina@yandex.ru | en |
dc.description | Kotova Svetlana Arkadievna - candidate of psychological Sciences, associate Professor, head of the Department of pedagogy of primary education and artistic development of the child, Russian state pedagogical University named after A. I. Herzen, St. Petersburg, sa-kotova@yandex.ru | en |
dc.description.abstract | Эволюционный подход к агрессии и смеху показывает их принадлежность к одному эволюционному уровню, их функциональную общность и особенности в регуляции социального поведения. Ранние эволюционные уровни регуляции поведения имеют большой потенциал в коррекции агрессии. Смех понимается как коммуникативный сигнал временного игрового нарушения культурного или социального порядка. Регуляция агрессии «сверху» (произвольно и осознанно) должна дополняться регуляцией «снизу» - стихийной миролюбивой смеховой коммуникацией. В статье обоснована задача систематического изучения взаимосвязи смеха и агрессии и использования смеха в психолого-педагогической профилактике и коррекции детской агрессии. | ru_RU |
dc.description.abstract | The evolutionary approach to aggression and laughter shows their belonging to one evolutionary level, their functional community and features in the regulation of social behavior. Early evolutionary levels of behavior regulation have a great potential in aggression correction. Laughter is understood as a communicative signal of a temporary game violation of cultural or social order. The return of a person with aggressive behavior to an earlier stage of evolution has a great potential in the correction of impaired behavior. Regulation of aggression “from above” (on verbal installation at the expense of arbitrary and conscious efforts of the subject) should be supplemented by regulation “from below” - spontaneous peaceful ridiculous communication. Laughter as an involuntary natural phenomenon in the correction of interpersonal interaction requires special conditions. The article substantiates the task of systematic study of the relationship of laughter and aggression and the use of laughter in psychological and pedagogical prevention and correction of children’s aggression. | en |
dc.subject | детская агрессия | ru_RU |
dc.subject | смех | ru_RU |
dc.subject | эволюционный подход | ru_RU |
dc.subject | психолого-педагогическая профилактика и коррекция | ru_RU |
dc.subject | child aggression | en |
dc.subject | laughter | en |
dc.subject | evolutionary approach | en |
dc.subject | psychological and pedagogical prevention and intervention | en |
dc.title | ВОЗМОЖНОСТИ СМЕХА В ПРОФИЛАКТИКЕ И КОРРЕКЦИИ ДЕТСКОЙ АГРЕССИИ | ru_RU |
dc.title.alternative | POSSIBILITIES OF LAUGHTER IN PREVENTION AND CORRECTION OF CHILDREN’S AGGRESSION | en |
dc.type | Article | ru_RU |