
МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ 

 РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ 

ФЕДЕРАЛЬНОЕ АГЕНТСТВО ПО ОБРАЗОВАНИЮ 

Курганский государственный университет 
Кафедра иностранных языков гуманитарных специальностей 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК 
 

Практикум по развитию навыков чтения  

и перевода для студентов 1-3 курсов  

филологического факультета 

специальности 030601 «Журналистика» 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

Курган 2007 
 



 2

Кафедра иностранных языков гуманитарных специальностей 

Дисциплина: «Английский язык» 

Составители: доцент Мальцева Н.Н. 

                        преподаватель Березина Е.В.      

Утвержден на заседании кафедры     2 февраля 2007г.  

Рекомендован методическим советом университета 

 
«       »__________2007 г. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 3

TEXT 1 
Mass media. Different ways to know the world 

There are many different ways to get knowledge about our big world. It is 
mass media, traveling, museums, meeting with interesting people, etc. 

People all over the world enjoy books. Books are our friends and teachers. We 
can learn a lot of interesting and useful things from the books. 

Many people choose traveling as the way to know the world. I enjoy it too. It's 
very fun and interesting! Every year I travel to another place than last year, and I 
like it: new places - new impressions! 

The mass media have done and continue doing much to excite an interest in 
every aspect of the country's life. The mass media are the various ways by which 
information and news is given to large numbers of people, especially television, 
radio, newspapers and magazines. The mass media now play an important role in 
shaping our opinions. 

I think, it is impossible to imagine our life without newspapers. Millions of 
copies of them appear every day. Many people subscribe to two or more 
newspapers; others buy newspapers at the newsstands. 

There are national daily newspapers, such as the "Izvestiya", and the 
"Komsomolskaya Pravda". There are also national weekly newspapers, such as the 
"Argumenty i Fakty" and the "Nedelya". Most national newspapers express a 
political opinion, and people choose them according to their political beliefs. 

Most newspapers contain news, detailed articles on home and international 
affairs, reviews of books, art and TV shows. Many of them also cover sports 
events. In the USA daily newspapers are published in 34 different languages. The 
daily newspapers are of two kinds: quality and popular. A quality paper is a serious 
newspaper, which publishes articles and commentaries on politics. A popular paper 
contains many photographs; its articles are often sensational and mostly deal with 
private life of famous people. 

"The Wall Street Journal" is a quality paper. It is a business newspaper with 
the largest circulation in the country. There are also newspapers in the USA, which 
are famous all over the world for their quality. "The New York Times" is "the 
world's top daily". 

TEXT 2 
Television 

Task: Read about Nick’s impressions on TV and its role in our life. Express 
your opinion on this point. 

It is almost impossible to imagine our life without TV. It plays a great and a 
very important role in the life of modern man. There is practically no family that 
doesn't have a TV set. TV is one of the mass media kinds. Radio and newspapers 
tell us about different events but TV not only tells but also shows. TV has a lot of 
channels and everybody can watch the programs he likes. Our television suggests 



 4

various programs: talk shows and game shows, news and sporting events, about 
animals and about foreign countries and so on. Soap-lovers can watch their favorite 
films almost every day. TV shows us a lot of films of different countries: detective 
and melodrama, comedy and thriller. As for me I like to see adventure films, 
fantasy, comedies. My favorite sporting events programs are about volleyball, 
swimming, track-and-field athletics and gymnastics. I watch many programs with 
great interest. These programs are: a wild nature program, "Anshlag", some game 
shows and so on. There are a lot of films (most of them of foreign TV-companies) 
with a great number of corpses, with seas of blood now. It's not very good to my 
mind. I think that one of the aims of TV is to bring up TV-viewers, to cultivate 
love to our country, kindness and other positive features of character. 

TV has good and bad sides. First of all it keeps people informed; we can learn 
a lot of information watching TV. We can choose programs that appeal to us more, 
because TV provides programs for all interests. Sometimes we can relax, entertain 
ourselves when we are tired. Advertisement on TV gives us information about 
different products and it makes easier to choose things to buy. When we watch TV 
we learn about the world, famous people and global or recent news. 

But TV has a lot of disadvantages. It takes a lot of time and it makes us lazy. 
And it's very harmful for our health, especially eyes. Some violent programs and 
films make people violent. Violence becomes a vital problem. There is too much 
advertisement on TV. Sometimes it can encourage us to buy things we don't need 
at all. Watching TV takes all free time from almost all people. We just watch it, not 
concentrate, and waste time. 

In my opinion we need TV inspire of its disadvantages. People need 
something like information center. As for me I watch TV about one hour a day. I 
watch it when I want to learn news or relax and entertain myself. People need TV, 
but it can't be the main thing in their life. It's interesting, but not the main thing in 
our life. 

I don't really know what we must do to make TV better. I think we can do 
nothing. We just should not sit hour by hour watching TV. I think we must watch 
only the most important and interesting things. Because if we see everything we'll 
become mad. 

TEXT 3 
Television and Advertisement 

Many people have forgotten what the world was like before TV. But today it 
has become an integral part of our lives. No medium can compare with TV as a 
means of information, entertainment & education. TV now plays such an important 
role in so many people's lives that it is essential for us to try to decide whether it is 
bad or good. 

On the first place TV is not only a convenient source of entertainment, but 
also a comparatively cheap one. For a family of 4, for example, it is more 
convenient as well as cheaper to sit comfortably at home than to go out. They don't 



 5

have to pay for expensive tickets. All they have to do is to turn on TV and they can 
see films, political discussions and the latest exciting football matches. Some 
people say that this is fist where the danger lies. The TV viewers need do nothing: 
they make no choices, they're completely passive & don't even use their legs. 

TV, people often say, informs about current events and the latest 
developments in science and politics. A lot of good films, music programs have 
appeared recently on TV. Yet here again there is a danger. We get to like watching 
TV so much that it begins to dominate our lives. A friend of mine told me that 
when his TV set broke he & his family suddenly found that they had much more 
time to do things. 

The most important thing which is really criticizing is poor quality of the 
programs and its harmful effect on children. For example the film "Natural Born 
Killers" teaches children to kill and there was one accident in France when a group 
of teenagers kill their parents. 

TEXT 4 
Television in Russia and in Britain 

Task: Read and discuss in pairs Television in Russia and in Britain. Add 
what you know about television in these countries. 

Television is the most popular leisure pastime in Russia. Several television 
channels are in operation: "Ostankino". "Russian Channel", "Independent TV 
Channel - NTV". Besides them there are local TV channels and local commercial 
TV channels in big cities and republics of Russia. 

TV services provide programs of general interest such as light entertainment, 
sport, current affairs, serious drama, and music. There are programmers on arts, 
children's and family programs, interview with outstanding personalities, news 
reports covering international, national and local events. 

Much attention is paid to foreign films, American in particular, foreign TV 
programs and soap operas. 

Television in Britain 
Television is one of the most popular mass media in Britain. Some 96 percent 

of population has television in their homes. It is estimated that about 10 per cent of 
household have two or more sets. Average viewing time per person is over 17 
hours a week. 

Four television channels are in operation: BBC-1. BBC-2. ITV. Channel-4. 
The BBC has been providing regular television broadcasts since 1936. BBC 

television productions come from main studios at the Television Centre in west 
London and other studios in various parts of London. 

The first regular independent television broadcast began in London in 1955. 
Independent television programs are produced at 18 studio centers throughout the 
country.  

 



 6

TEXT 5 
Newspapers and magazines 

Task: Read and comment on the American author’s words. 
Newspapers and magazines play a very important part in our life. Practically 

there is no family that does not read them. We can learn many things from 
newspapers. Perhaps that is why many years ago an American humorous writer 
said: “All I know is what I see in the papers”; and another American author more 
than half a century ago wrote that “the careful reader of a few good newspapers 
can learn more in a year than most scientists do in their great libraries”. 

We can agree or disagree with these statements (better to disagree, because 
scientific books and magazines have more information than newspapers), but we'll 
have to say that newspapers help us in many ways. There are a lot of different 
kinds of newspapers in our country. One can buy them practically everywhere. It is 
impossible to read all the newspapers and magazines. Everyone has favorite ones. 

My favorite newspaper is “Komsomolskaya Pravda”. We can read almost 
about everything in this newspaper. There are articles dealing with home and 
abroad news, sport events, life of favorite actors and singers and even the weather. 
We can find many interesting things there. We can read some useful pieces of 
advice, some stories about our life, and so on. There are puzzles, songs and even 
anecdotes there. “Komsomolskaya Pravda” is one of the most interesting 
newspapers, to my mind.  

TEXT 6 
The press 

Task: Look through the following two texts and discuss the British Press in 
pairs. 

Everywhere, everyday exiting things are happening. Each day is filled with 
news. How are people kept informed? 

The press, radio and television keep people informed on all topical issues of 
the day. The press has great political influence. You can get a lot of useful 
information from newspaper reports. If you are a regular reader of the press you 
will be well informed about all matters. Newspapers publish articles on home and 
foreign affairs. Reports by political observers and commentators help us to get 
useful information on international and domestic issues. Most newspapers come 
out daily. The reader's questions, opinions and suggestions, which they send in 
letters to the editor, help to improve the newspaper and make it more interesting. 

The British are great newspaper readers. Newspapers are often thought of as 
either "qualities" or "populars". The "qualities" give serious accounts of the news 
and reports on business matters, industry and culture. They are usually large-sized. 

The "quality" papers, like The Times, The Guardian and others, are directed 
at readers who want full information on a wide range of public matters. "Popular" 
newspapers appeal to people wanting news of a more entertaining character. They 



 7

are usually with lots of illustrations. Some populars, like The Sun, are note for 
their sensational stories and photographs. Some newspapers come out only on 
Sundays: 

"Qualities" "Populars" 

The Sunday Telegraph Sunday Express 
The Sunday Times  Sunday Mirror  

Many newspapers are printed in color, as the part of Sunday or Saturday 
paper. They provide reading material about clothes, cooking, diet, the house and 
home. 

There is a wide variety of magazines in Britain. They titles show that cater for 
tastes and interests: 

British Chess Magazine Homes and Gardens 

Country Life   

 
TEXT 7 

 
The British Press 

 
The British press consists of several kinds of newspapers. 
The national papers are the ones sold all over the country, with a large 

circulation, giving general news. 
There are two main types of national paper - the "popular" papers and the 

"quality" papers. The popular papers are smaller in size (they are tabloid size), with 
lots of pictures, big headlines and short articles. They are easy to read and often 
contain little real information. They give much space to opinions. They usually 
have "human interest" stories - stories about ordinary people and events. Examples 
of this type of newspapers are "The Daily Mail". "The Sun", etc. 

"Quality" papers appeal to the more serious reader, who wants to read about 
politics and foreign affairs. These papers such as "The Daily Telegraph", "The 
Guardian" are bigger in size (they are called "broad-sheets"), with longer articles 
and a wider coverage of events. They have different pages for home news, foreign 
affairs, features articles, fashion, business, sport and so on. 

People in Britain buy more papers on Sunday than on weekdays. The Sunday 
papers have a higher circulation than the dailies. As with the dailies, there are both 
popular and quality Sunday newspapers. The quality ones have different sections 
and a colour magazine (usually full of advertisements).  

 



 8

TEXT 8 
The Media and their messages 

Task: Read and translate. Make up your own sentences with underlined 
words and expressions.  

The average American, according to a recent study, spends about eight hours 
a day with the print and electronic media - at home, at work, and traveling by car. 
This total includes four hours watching television, three hours listening to radio, a 
half hour listening to recorded music, and another half hour reading the newspaper. 

The central role of information in American society harks back to a 
fundamental belief held by the framers of the U.S. Constitution: that a well-
informed people is the strongest guardian of its own liberties. The framers 
embodied that assumption in the First Amendment to the Constitution, which 
provides in part that "Congress shall make no law...abridging the freedom of 
speech or of the press." A corollary to this clause is that the press functions as a 
watchdog over government actions and calls attention to official misdeeds and 
violations of individual rights. 

The First Amendment and the political philosophy behind it have allowed the 
American media extraordinary freedom in reporting the news and expressing 
opinions. In the 1970s, American reporters uncovered the Watergate scandal, 
which ended with the resignation of President Richard Nixon, and American 
newspapers printed the "Pentagon papers," classified documents related to U.S. 
involvement in the Vietnam War. Press reports of official corruption that in some 
countries would bring arrests and the shutdown of newspapers are made freely in 
the United States, where the media cannot be shut down, where government itself 
cannot be libeled, and where public officials must prove that a statement is not 
only false but was made with actual malice before they can recover damages. 

We examine four topics in this chapter: newspapers, magazines, the broadcast 
media, and current issues related to the media. 

TEXT 9 
NEWSPAPERS: PIONEERING PRESS FREEDOM 

Task: Read and be ready to answer the following questions: 
1. What anniversary did the American Institution of Press celebrate in  

1990? 
2. What was the colonial press like? 
3. When did “yellow journalism” appear in America? 
4. What were the main press-features in the 20th century? 
5. When were the first on-line newspapers? 
In 1990 the press celebrated its 300th anniversary as an American institution. 

The first newspaper in the colonies, Publick Occurrences: Both Foreign and 
Domestick, lasted only one day in 1690 before British officials suppressed it. But 



 9

other papers sprang up, and by the 1730s the colonial press was strong enough to 
criticize British governors. In 1734 the governor of New York charged John Peter 
Zenger, publisher of the New York Weekly Journal, with seditious libel. Zenger's 
lawyer, Alexander Hamilton, argued that "the truth of the facts" was reason enough 
to print a story. In a decision bolstering freedom of the press, the jury acquitted 
Zenger. 

By the 1820s about 25 daily newspapers and more than 400 weeklies were 
being published in the United States. Horace Greeley founded the New York 
Tribune in 1841, and it quickly became the nation's most influential newspaper. 
Two media giants, Joseph Pulitzer and William Randolph Hearst, began building 
their newspaper empires after the American Civil War (1861-65). Fiercely 
competitive, they resorted to "yellow journalism" -- sensational and often 
inaccurate reporting aimed at attracting readers. Early in the 20th century, 
newspaper editors realized that the best way to attract readers was to give them all 
sides of a story, without bias. This standard of objective reporting is today one of 
American journalism's most important traditions. Another dominant feature of 
early 20th-century journalism was the creation of chains of newspapers operating 
under the same ownership, led by a group owned by Hearst. This trend accelerated 
after World War II, and today about 75 percent of all U.S. daily papers are owned 
by newspaper chains. 

With the advent of television in the 1940s and 1950s, the new electronic 
medium made inroads on newspaper circulation: Readers tended to overlook the 
afternoon paper because they could watch the day's news on TV. In 1971, 66 cities 
had two or more dailies, usually one published in the morning and one in the 
afternoon. In 1995, only 36 cities had two or more dailies. 

Overall, the number of dailies dropped only slightly, from 1,763 in 1946 to 
1,534 in 1994, and the number of Sunday papers rose from 497 in 1946 to 889 in 
1994. The combined figure is the highest number of newspapers with the highest 
total circulation -- 135 million -- in the world. Nonetheless, the largest U.S. 
newspapers have been losing circulation in recent years, a trend that can be 
attributed to the increasing availability of news from television and other sources. 

The top five daily newspapers by circulation in 1995 were the Wall Street 
Journal (1,823,207), USA Today (1,570,624), the New York Times (1,170,869), 
the Los Angeles Times (1,053,498), and the Washington Post (840,232). The 
youngest of the top five, USA Today, was launched as a national newspaper in 
1982, after exhaustive research by the Gannett chain. It relies on bold graphic 
design, color photos, and brief articles to capture an audience of urban readers 
interested in news "bites" rather than traditional, longer stories. 

New technology has made USA Today possible and is enabling other 
newspapers to enlarge their national and international audiences. USA Today is 
edited and composed in Arlington, Virginia, then transmitted via satellite to 32 
printing plants around the country and two printing plants serving Europe and 
Asia. The International Herald Tribune, owned jointly by the New York Times 



 10

and the Washington Post, is a global newspaper, printed via satellite in 11 cities 
around the world and distributed in 164 countries. 

In 1992, the Chicago Sun-Times began to offer articles through America 
Online, one of the first companies that connected personal computers with the 
Internet. In 1993, the San Jose Mercury-News began distributing most of its daily 
text, minus photos and illustrations, to subscribers to America Online; in 1995, 
eight media companies announced formation of a company to create a network of 
on-line newspapers. Now, most American newspapers are available on the Internet, 
and anyone with a personal computer and a link to the Internet can scan papers 
from across the country in his or her own home or office. 

TEXT 10 
MAGAZINES' NICHE 

The first American magazines appeared a half century after the first 
newspapers and took longer to attain a wide audience. In 1893, the first mass-
circulation magazines were introduced, and in 1923, Henry Luce launched Time, 
the first weekly news magazine. The arrival of television cut into the advertising 
revenues enjoyed by mass-circulation magazines, and some weekly magazines 
eventually folded: The Saturday Evening Post in 1969, Look in 1971, and Life in 
1972. (The Saturday Evening Post and Life later reappeared as monthlies.). 

Magazine publishers responded by trying to appeal more to carefully defined 
audiences than to the public at large. Magazines on virtually any topic imaginable 
have appeared, including Tennis, Trailer Life, and Model Railroading. Other 
magazines have targeted segments within their audience for special attention. TV 
Guide, Time, and Newsweek, for example, publish regional editions. Several 
magazines are attempting to personalize the contents of each issue according to an 
individual reader's interests. 

This specialization has brought an upswing in the number of magazines 
published in the United States, from 6,960 in 1970 to 11,000 in 1994. More than 
50 magazines had a circulation of over one million in 1994. The top two in 
circulation were both aimed at retired persons: NRTS/AARP Bulletin (21,875,436) 
and Modern Maturity (21,716,727). Rounding out the top five were Reader's 
Digest (15,126,664), TV Guide (14,037,062), and National Geographic 
(9,283,079). 

In 1993, Time became the first magazine to offer an on-line edition that 
subscribers can call up on their computers before it hits the newsstands. In 1996, 
software magnate Bill Gates started Slate, a magazine covering politics and culture 
that was intended to be available exclusively on-line (Slate's publisher soon 
decided to add a print version). 

Meanwhile, a new hybrid of newspaper and magazine became popular starting 
in the 1970s: the newsletter. Printed on inexpensive paper and often as short as 
four to six pages, the typical newsletter appears weekly or biweekly. Newsletters 
gather and analyze information on specialized topics. Southern Political Report, 



 11

for example, covers election races in the southern U.S. states, and FTC Watch 
covers the actions of the Federal Trade Commission. Newsletters can be the 
product of small staffs, sometimes only a single reporter who produces the issue by 
computer. 

The newsletter has been joined by the "zine," highly personalized magazines 
of relatively small circulation, sometimes with contents that are meant to shock. 
Afraid, for instance, is a monthly zine devoted to horror stories.  

Task: Complete the sentences. 
1. In 1893, the first mass-circulation… 
2. Magazine publishers responded… 
3. This specialization has brought… 
4. In 1996, software magnate Bill Gates… 
5. Southern Political Report… 
6. The newsletter has been joined… 

TEXT 11 
THE ROLE OF RADIO 

The beginning of commercial radio broadcasts in 1920 brought a new source 
of information and entertainment directly into American homes. President Franklin 

Roosevelt understood the usefulness of radio as a medium of communication: 
His "fireside chats" kept the nation abreast of economic developments during the 
Depression and of military maneuvers during World War II. 

The widespread availability of television after World War II caused radio 
executives to rethink their programming. Radio could hardly compete with 
television's visual presentation of drama, comedy, and variety acts; many radio 
stations switched to a format of recorded music mixed with news and features. 
Starting in the 1950s, radios became standard accessories in American 
automobiles. The medium enjoyed a renaissance as American commuters tuned in 
their car radios on the way to work.  

The expansion of FM radio, which has better sound quality but a more limited 
signal range than AM, led to a split in radio programming in the 1970s and 1980s. 
FM came to dominate the music side of programming, while AM has shifted 
mainly to all-news and talk formats.  

Barely in existence 25 years ago, talk radio usually features a host, a celebrity 
or an expert on some subject, and the opportunity for listeners to call in and ask 
questions or express opinions on the air. The call-in format is now heard on nearly 
1,000 of the 10,000 commercial radio stations in the United States.  

Despite the importance of TV, the reach of radio is still impressive. In 1994, 
99 percent of American households had at least one radio, with an average of five 
per household. Besides the 10,000 commercial radio stations, the United States has 
more than 1,400 public radio stations. Most of these are run by universities and 
other public institutions for educational purposes and are financed by public funds 



 12

and private donations. In 1991, more than 12 million Americans listened each 
week to the 430 public radio stations affiliated with National Public Radio, a 
nationwide, nonprofit organization headquartered in Washington, D.C. 

Task: Imagine you are an American student. Tell your Russian friend about 
the role of Radio in the US. 

TEXT 12 
TELEVISION: BEYOND THE BIG THREE 

Since World War II television has developed into the most popular medium in 
the United States, with enormous influence on the country's elections and way of 
life. Virtually every American home - 97 million of them in 1994 - has at least one 
TV set, and 65 percent have two or more.  

Three privately owned networks that offered free programming financed by 
commercials -- NBC, CBS, and ABC -- controlled 90 percent of the TV market 
from the 1950s to the 1970s. In the 1980s the rapid spread of pay cable TV 
transmitted by satellite undermined that privileged position. By 1994, almost 60 
percent of American households had subscribed to cable TV, and non-network 
programming was drawing more than 30 percent of viewers. Among the new cable 
channels were several that show movies 24 hours a day; Cable News Network, the 
creation of Ted Turner, which broadcasts news around the clock; and MTV, which 
shows music videos.  

In the meantime, a fourth major commercial network, Fox, has come into 
being and challenged the big three networks; several local TV stations have 
switched their affiliation from one of the big three to the newcomer. Two more 
national networks - WB and UPN - have also come along, and the number of cable 
television channels continues to expand.  

There are 335 public television stations across the United States, each of 
which is independent and serves its community's interests. But the stations are 
united by such national entities as the Public Broadcasting Service, which supplies 
programming. American taxpayers provide partial funding for public television, 
which is watched by an estimated 87 million viewers per week. Among the most 
popular programs is "Sesame Street," a children's show that teaches beginning 
reading and math through the use of puppets, cartoons, songs, and comedy skits.  

Beginning in the late 1970s, U.S. cable companies have offered services to 
selected segments of the population. Programs broadcast by the Silent Network 
come with sign language and captions for the network's audience of people with 
hearing problems. In 1988, Christopher Whittle founded Channel One cable 
network, which provides educational programming - along with commercials - to 
about 40 percent of American high school students. In addition, the convergence of 
the computer, TV, and fiber optics has raised the possibility of interactive TV, 
which would allow viewers to select specific programs they wish to see at times of 
their choosing.  



 13

TEXT 13 
CURRENT ISSUES 

Task: Read and answer what the most debated media-related issues are that 
face Americans today. 

Many Americans are disturbed by the amount of violence their children see on 
television. In response to citizens' complaints and pressure from the Congress, the 
four major TV networks -- ABC, CBS, NBC, and Fox -- agreed in 1993 to inform 
parents of violent content at the beginning of a program, and cable networks have 
agreed to give similar warnings. In 1996, the commercial and cable networks went 
a step further and established a rating system, based on the amount of violence, 
sexual content, and/or profane language that a program contains. A symbol 
indicating the show's rating appears on the television screen at the beginning of, 
and intermittently during, the broadcast.  

Such voluntary measures seem preferable to government regulation of 
programming content, which would probably violate the First Amendment. 
Another possible solution to the problem is technological. Beginning in 1998 new 
television sets sold in the United States will be equipped with a "V-chip," a device 
that will enable parents to block out programs they would rather their children not 
see.  

Similar complaints have been voiced about the words and images accessible 
on computers. Congress recently passed a law attempting to keep indecent 
language or pictures from being transmitted through cyberspace, but a federal court 
struck it down as unconstitutional. If this problem has a solution, it probably lies 
either in close parental supervision of children's time on the computer or the 
development of a technological barrier to use of certain computer functions.  

One of the most debated media-related issues facing Americans today has 
little to do with technology and much more to do with the age-old concept of 
personal privacy: whether any area of a person's life should remain off-limits once 
he or she becomes a public figure. In 1988, a leading presidential candidate, 
Senator Gary Hart, withdrew from the race after the press revealed his affair with a 
young woman. Politicians from both parties complain that the press is "out to get" 
them, and some conservative members of Congress assert that the media are biased 
in favor of liberals. Many critics believe that increased prying by the media will 
deter capable people, regardless of their beliefs, from going into politics.  

On the other hand, in the old days reporters virtually conspired with 
politicians to keep the public from knowing about personal weaknesses. President 
Franklin Roosevelt's crippled body was not talked about or photographed, and his 
poor physical health was kept from the electorate when he ran for a fourth term in 
1944. A majority of voters might have chosen Roosevelt anyway, but shielding 
them from the facts seems dishonest to most Americans today, who believe that in 
a democracy it is better to share information than to suppress it. 



 14

TEXT 14 
Why Democracy Needs Investigative Journalism 

Task: Read and make up questions of your own, let your fellow-students 
answer them. Express your opinion in a short monologue. 

In the 1970s, reporters played critical roles in revealing what became the most 
serious U.S. political scandal in the post-World War II period. Washington 
journalists pursued the clues left at a petty burglary in the Watergate office 
building, following them all the way to the White House. The reportage led to 
congressional investigations and the ultimate resignation of President Richard 
Nixon. 

The performance of the press during Watergate was held as the mirror that 
reflected the best that journalism could offer to democracy: holding power 
accountable. It became a trend in American newsrooms. The profession enjoyed 
high credibility in the years that followed, and a remarkable increase in journalism 
school enrollment occurred. 

Almost three decades later, the situation has changed. Investigative journalism 
does not seem to be the brightest star in the firmament of American news. If the 
tone of the press was self-congratulatory in the post-Watergate years, pessimism 
about the state of American journalism is currently widespread. Observers have 
often argued that increasing media ownership concentration and the drive to 
sensationalize news coverage have sapped the vigor that investigative reporting 
requires. Business pressures also deter investigative reporting. Its demands for a 
great deal of time, human and financial resources frequently conflict with profit 
expectations and production cost controls. Also, the fact that stories might result in 
expensive lawsuits makes news companies nervous about supporting 
investigations. 

Notwithstanding these factors, there has been no shortage of investigative 
stories produced in the past decade. Major urban newspapers in the United States 
have produced articles that have revealed corruption, injustice, and environmental 
mismanagement. Local and network television news frequently produce 
investigative stories, which generally focus on diverse types of consumer fraud, in 
areas such as health care, social services, and home mortgages. 

TEXT 15 
What Is Investigative Journalism? 

Investigative reporting is distinctive in that it publicizes information about 
wrongdoing that affects the public interest. Denunciations result from the work of 
reporters rather than from information leaked to newsrooms. 

While investigative journalism used to be associated with lone reporters 
working on their own with little, if any, support from their news organizations, 
recent examples attest that teamwork is fundamental. Differing kinds of expertise 
are needed to produce well-documented and comprehensive stories. Reporters, 



 15

editors, legal specialists, statistical analysts, librarians, and news researchers are 
needed to collaborate on investigations. Knowledge of public information access 
laws is crucial to find what information is potentially available under "freedom of 
information" laws, and what legal problems might arise when damaging 
information is published. New technologies are extremely valuable to find facts 
and to make reporters familiar with the complexities of any given story. Thanks to 
the computerization of government records and the availability of extraordinary 
amounts of information online, computer-assisted reporting (CAR) is of great 
assistance.  

TEXT 16 
Democracy and Investigative Journalism 

Investigative journalism matters because of its many contributions to 
democratic governance. Its role can be understood in keeping with the Fourth 
Estate model of the press. According to this model, the press should make 
government accountable by publishing information about matters of public interest 
even if such information reveals abuses or crimes perpetrated by those in authority. 
From this perspective, investigative reporting is one of the most important 
contributions that the press makes to democracy. It is linked to the logic of checks 
and balances in democratic systems. It provides a valuable mechanism for 
monitoring the performance of democratic institutions as they are most broadly 
defined to include governmental bodies, civic organizations and publicly held 
corporations. 

The centrality of the media in contemporary democracies makes political 
elites sensitive to news, particularly to "bad" news that often causes a public 
commotion. The publication of news about political and economic wrongdoing can 
trigger congressional and judicial investigations. 

In cases when government institutions fail to conduct further inquiries, or 
investigations are plagued with problems and suspicions, journalism can contribute 
to accountability by monitoring the functioning of these institutions. It can 
examine how well these institutions actually fulfill their constitutional mandate to 
govern responsibly in the face of press reports that reveal dysfunction, dishonesty, 
or wrongdoing in government and society. At minimum, investigative reporting 
retains important agenda-setting powers to remind citizens and political elites 
about the existence of certain issues. There are no guarantees, however, that 
continuous press attention will result in congressional and judicial actions to 
investigate and prosecute those responsible for wrongdoing. 

Investigative journalism also contributes to democracy by nurturing an 
informed citizenry. Information is a vital resource to empower a vigilant public 
that ultimately holds government accountable through voting and participation. 
With the ascent of media-centered politics in contemporary democracies, the media 
have eclipsed other social institutions as the main source of information about 
issues and processes that affect citizens' lives. 



 16

TEXT 17 
Public access 

Access to public records and laws ensuring that public business will be 
conducted in open sessions are indispensable to the work of an investigative 
journalist. When prior censorship or defamation laws loom on the horizon, news 
organizations are unlikely to take up controversial subjects because of potentially 
expensive lawsuits. Consequently, democracies must meet certain requirements for 
investigative journalism to be effective and to provide diverse and comprehensive 
information.  

TEXT 18 
The Ethics of Investigative Journalism 

Every team of investigative reporters pursues a story under different 
circumstances, so creating an all-purpose ethical rulebook is problematic, though 
certain standards have become generally accepted. The legal implications of 
reporters' actions are, by far, more clear-cut than ethical issues. Ethics, instead, 
deals with how to distinguish between right and wrong, with philosophical 
principles used to justify a particular course of action. Any decision can be judged 
ethical, depending on what ethical framework is used to justify it, and what values 
are prioritized. What journalists and editors need to determine is who will benefit 
as a result of the reporting. 

If journalism is committed to democratic accountability, then the question that 
needs to be asked is whether the public benefits as a result of investigative reports. 
Whose interest does investigative journalism serve by publishing a given story? 
Does the press fulfill its social responsibility in revealing wrongdoing? Whose 
interests are being affected? Whose rights are being invaded? Is the issue at stake a 
matter of legitimate public interest? Or is individual privacy being invaded when 
no crucial public issue is at stake? 

Most discussions about ethics in investigative journalism have focused on 
methodology, namely, is any method valid to reveal wrongdoing? Is deception 
legitimate when journalists aim to tell the truth? Is any method justifiable no 
matter the working conditions and the difficulties in getting information? Can 
television reporters use hidden cameras to get a story? Can journalists use false 
identities to gain access to information? 

On this point, an important factor to consider is that the public seems less 
willing than journalists to accept any method to reveal wrongdoing. Surveys show 
that the public is suspicious of invasion of privacy, no matter the public relevance 
of a story. The public generally seems less inclined to accept that journalists should 
use any method to get a story. Such an attitude is significantly revealing in times 
when, in many countries, the credibility of the press is low. The press needs to be 
trustworthy in the eyes of the public. That is its main capital, but too often its 
actions further undermine its credibility. Therefore, the fact that citizens generally 



 17

believe that journalists would get any story at any cost needs to be an important 
consideration. Exposes that rely on questionable methods to get information can 
further diminish the legitimacy and public standing of the reporting and the 
journalists. 

Ethical issues are not limited to methods. Corruption is also another important 
ethical issue in investigative journalism. Corruption includes a variety of practices, 
ranging from journalists who accept bribes, or quash exposes, or pay sources for 
information. The harm to private citizens that might result from what's reported 
also needs to be considered. Issues of privacy usually come to the forefront, as 
investigative journalism often walks a fine line between the right to privacy and the 
public's right to know. It is usually assumed that privacy applies differently to 
public figures than to average citizens. 

There are no easy, ready-made answers to ethical issues. Codes of ethics, 
despite some merits, do not offer clear-cut solutions that can be applied in all 
cases. Most analysts agree that journalists must remain sensitive to issues such as 
fairness, balance, and accuracy. Reporters continuously need to ask ethical 
questions throughout different stages of the investigations, and be ready to justify 
their decisions to their editors, colleagues, and the public. They need to be 
sensitive to whose interests are being affected, and operate according to 
professional standards. 

TEXT 19 
Journalism in the Era of the Web 

Task: Read, translate and give the answers to the following questions: 
1. What are the advantages of the Web journalism? 
2. What is the process of establishing standards online influenced by? 
3. How do you understand “what you learn is your column is not the last 

word, it’s the first word”? 
Mainstream news organizations are struggling to apply old-fashioned news 

standards to the Web, but are discovering it is not easy to translate the virtues of 
accuracy, balance, and clarity to a medium where the advantages of speed and 
timeliness prevail. 

Web technology has strengthened the traditional watchdog functions of 
journalism by giving reporters efficient ways to probe more deeply for 
information. The capacity to search documents, compile background and historical 
context, and identify authoritative sources has expanded the reporter's toolbox. It 
also has introduced a fundamentally different culture built on interactivity, fewer 
rules, and fewer limits. 

Speed and timeliness once were the strength of newspapers. The wire services 
built their reputations on being first with the big stories, which people typically 
found in their local papers. The immediacy of television took that edge from the 
printed press. Now the Web has established its own advantages of speed and 



 18

timeliness; and in doing so it has enabled newspapers to come full circle by posting 
breaking news and extending their brand identities through such innovations as 
online afternoon editions. 

At the intersection of traditional journalism and the Web, attempts to apply 
the standards of the traditional newsroom encounter such other values as freedom, 
irreverence, advocacy, and attitude. Web journalists argue that the Olympian tones 
of the traditional press don't work online. They liken their new medium to the true 
spirit of the First Amendment to the U.S. Constitution, assuring freedoms of 
speech, press, and assembly. Online scribes observe that their new medium is 
reminiscent of a time when newspapers were feisty and combative. Ann Compton 
of ABCNews.com describes the essential difference between her online staff and 
the network's television journalists: "We write more brightly. We throw in more 
slang. There is richness to the dot-com coverage that you really can't do on 
television." Similar comparisons can be made between the Web and daily 
newspapers. 

Is such "richness" compatible with the highest standards of journalism? Can 
the freewheeling, provocative, irreverent nature of the Web adapt to a culture 
whose traditions have been shaped by a more sober, structured medium? 

The process of establishing standards online is moving along, influenced by 
three developments. First is the reality that the dominant news Web sites will be 
run by the old media - the traditional news organizations such as daily newspapers, 
newsmagazines, and network and major cable television outlets. What makes this a 
reality is the influence of the marketplace, which has been especially harsh to 
upstart dot-coms. Those with insufficient capital or marginal journalistic 
reputations or weak marketing strategies are being weeded out. Among the 
survivors are the mainstream news organizations that have the resources to build 
powerful Web sites and to insure that these platforms reflect the rigorous standards 
by which their print publications are written and edited. 

Second are efforts by online journalists to craft standards for the Web. The 
Online News Association is beginning a project to develop strong guidelines, 
including recommendations for how they can be applied and monitored. A grant 
from the John S. and James L. Knight Foundation will enable the Online News 
Association to hire a project director and meet a deadline of October 2001 for the 
guidelines it recommends. 

Rich Jaroslovsky, president of the Online News Association and managing 
editor of The Wall Street Journal Interactive, says there is "a lot of steam behind 
the project." Too many online news decisions are being made "by the seat of the 
pants," Jaroslovsky says, "rather than having a reason for the decision. We hope to 
develop a document that doesn't direct but persuades," not just journalists but also 
those who are working in other online cultures and making distinctions between 
news and commerce. 

The third and perhaps the most far-reaching influence on journalistic 
standards is the interactivity that results when journalists put their e-mail addresses 



 19

on the Web. E-mail can bring instant feedback to a story just posted as well as to 
one that is read in the newspaper over coffee in the morning. Some reporters are 
constructing barriers to such engagement with readers, preferring instead to not 
have e-mail or to be shielded by a filter that lets through only the messages they 
think they want to have. E-mail enables reporters and editors to hear from people 
who may know something about the story and who can share an authoritative 
perspective, provide additional sources, or raise the possibility that the story may 
be unbalanced or unfair. The potential for such interactivity is that it can contribute 
to raising the level of journalistic performance. 

Jon Katz, a Web commentator who writes for Slashdot.com, says, "The 
surprising thing to me is the degree to which I am held accountable by readers for 
what I am doing. Whatever you are writing, your column makes its way to the 
most knowledgeable people on the subject .... What you learn is your column is not 
the last word, it's the first word." 

TEXT 20 
Russian Media Landscape 

Task: Get acquainted with Russian and British Media. Divide your group 
into two teams. First team-students from Britain, the other team-students from 
Russia. Discuss and compare your media systems: 

1. The written press 
During the Soviet era, Russia had a long and well established tradition of 

media use. Practically each Russian household during 1970 - 1990 subscribed 
several print outlets: one or two leading central newspapers (such as Pravda, 
Izvestiya, Trud, Sovetskaya Rossiya, etc.), at least one local/republican newspaper 
and several specific magazines (e.g. for the members of the Communist Party, 
farmers, workers, women, children, ecologists, professional journals, etc.). The 
subscription rate of those publications was unreasonably low while the circulation 
was quite high. This was due to the state system of media financing, in which the 
idea of media profitability did not play any significant role. The collapse of the 
Soviet Union has changed this system forever. 

The period of Gorbachev perestroika was the most productive time for the 
Soviet media state control and censorship were waning while economic and 
financial pressure had not come over media outlets yet.  

Independence has brought a great deal of freedom of expression. At the same 
time, the system of state subsidies that existed under communism has vanished, 
leaving publications to struggle for their survival. Print media appeared to become 
the first victims of media commercialism.  

Many papers and magazines, particularly those which appeared shortly before 
independence, died or were issued without any regularity. At that time in the early 
1990s the majority of print outlets were owned by staffers and/or chief editors. 
Delayed paycheques and huge external debts became the new reality of the post-



 20

Soviet press. The situation started changing in the mid-1990s when a new class of 
Russian businessmen emerged and many new entertainment and fashion 
magazines of high printing quality began to appear. The presidential elections of 
1996 turned the attention of the new Russian businessmen to the political role of 
the media. Although the major business fight was over television channels, the 
print media also became involved in the redrawing of the media ownership map. 
By the second half of the 1990s, the majority of the print media had new owners. 
Practically each new owner expected an outlet's loyalty and extensive personal 
coverage in exchange for financial support. The so-called 'Russian media wars' 
reached their peak by the year 1999. Biased reporting and negativism towards 
political opponents marked the new partisanship of the Russian press and were the 
outcome of economic dependency of the outlets on their new owners.  

Nowadays, although the trend of media growth continues, it is not so booming 
and chaotic as in the late 1980s and the early 1990s. According to Ministry of 
Press data there are 37,425 print media outlets in Russia which are officially 
registered. There are 22,181 newspapers and 12,726 magazines among these 
outlets. However, many of these outlets have very low circulation. Increase in 
newspapers' prices has inevitably brought decline in their readership. Subscription 
rates have fallen for practically all outlets. As a rule, Russians buy one newspaper 
on a weekly basis. The major reason for this is the poor economic. In order to 
adjust themselves to the new consumption preferences of their readers many 
newspapers have moved from daily editions to weekly ones or have introduced a 
special weekly edition which has been practically unknown previously. Such 
weekly editions have big popularity among readers. 

The leading Soviet times newspapers, such as Pravda, Izvestiya (circulation 
263,650), Trud (circulation 1,700,000), Moskovskie Novosti, have preserved their 
positions in the new Russia. Argumenty I Facty (circulation 2,880,000), 
Komsomolskaya Pravda (circulation 27,000,000), Moskovsky Komsomolets 
popular during the perestroika era still remain among the most popular national 
print media. A number of newspapers appeared in the early 1990s - Nezavisimaya 
Gazeta (circulation 50,000), Kommersant (circulation 117,340) and Novaya Gazeta 
(circulation 670,000). The Moscow Times is the most popular English-language 
daily in Russia. 

2. The audiovisual media. 
Television remains the most popular medium in the country and popularity 

has increased since the 1990s. This is not only a result of bigger diversity and 
better quality of programs. Nowadays, television watching is much cheaper than 
newspaper reading. There is no fee which viewers have to pay to receive the 
regular national channels. The only costs involved are the costs of energy. 
Moreover, Russia has inherited a highly developed network of television 
transmission from the Soviet era due to the fact that all national programs at those 
times were broadcast from Moscow. Today, practically each Russian household 



 21

owns at least one TV set and receives at least two national, one regional and one 
local TV channel. 

The first national channel - Public Russian Television (ORT) - is the biggest 
TV channel in the country with total penetration of 98 per cent of the Russian 
territory or 140 million viewers. TV channel Russia is the second national channel 
with total penetration of 98.5 per cent of the territory and 50 million viewers. ORT 
is the largest national joint-stock TV company with 51 per cent of the shares 
controlled by the Russian state. The second national channel - Russia - is 
completely state-run. NTV is the only private Russian TV channel with the status 
of the national channel. It covers approximately 95 per cent of the country's 
territory and has an audience of 110 million viewers. It competes in popularity 
only with ORT. NTV received its status as a national channel in 1996 after Boris 
Yeltsin's re-election and was seen by many as a price the president paid the NTV 
owner Vladimir Gusinsky for his support during election campaign. 

Since 2000, the NTV channel has been experiencing various economic and 
political difficulties beginning with the criminal case against Mr Gusinsky and his 
decision to flee the country. Among other major TV channels in Russia are TV-
tsentr and TVC a channel, which is currently run by the former journalists of the 
NTV channel who left the NTV as a result of the recent transformation of the 
channel and of their disagreement with the methods and ideas of the new owners of 
the broadcaster. In general, there are 3,267 television channels registered by the 
Ministry of Press. 

There are also 2,378 radio stations officially registered in the country. Music 
radio stations have great popularity in Russia. The leading Russian news&analysis 
radio stations include Radio Mayak, Radio of Russia and Echo of Moscow. There 
are also several popular foreign radio stations which were already broadcasting on 
the shortwaves band for a long time before the collapse of the USSR: Voice of 
America and Radio Liberty. 

3. Online media 
The internet media have developed rapidly in recent years. Undoubtedly, 

Russia lags behind developed countries in certain internet parameters and primarily 
in accessibility of the internet to the Russian population. According to NUA 
statistics Russia had 18 million internet users (12.42 per cent of the population) in 
the year 2001. This indicator is smaller than the average for the EU countries. 
However, the number of Russian internet users has increased four times since 1999 
when Russia had had only 5.4 million users (or 3.69 per cent of the population). A 
majority of the Russian internet users are young people between the age of 16 and 
34, predominantly with university education. The majority of Russian users still 
have access to the internet from their places of work or study. In the geographical 
terms, the Russian internet audience is predominantly concentrated in Moscow and 
St. Petersburg (source: Regional Public Center of Internet Technologies). 



 22

Despite the difficulties in the internet technologies' development in Russia, 
evolution of online media is progressing rapidly. There are 868 online periodical 
outlets officially registered in the country. Russia is also one of few countries in 
the world where the new form of journalism - online journalism - and a new type 
of media - online-only news organizations - have received serious attention and 
development in the last 4-5 years. Online only papers are the periodical 
newspapers and magazines on the internet which do not have offline version. 
Appearance of such outlets and their fast evolution became possible due to high 
costs of print media production and distribution as well as the big numbers of 
young people with technical and journalistic education and very often without clear 
prospects of jobs. Polit.ru a news and politics internet portal, is one of the oldest 
Russian news sites on the internet (founded in 1996). By the year 1999, Russia 
already had several prominent online papers: the first internet daily Gazeta.ru the 
first round-the-clock news service Lenta.ru, Russky Zhurnal online papers Utro.ru, 
Vesti.Ru, (source: http://www.russ.ru). 

More Russians got acquainted with the internet as a news and information 
medium in summer 2000 during the catastrophe aboard the Russian submarine 
Kursk and the fire in Ostankino TV tower which paralyzed broadcasting of the 
leading national channels. The new wave of popularity online media obtained 
during the so-called NTV crisis in spring 2001 was connected with an expansion of 
Russian state control over private traditional media outlets. During that time, the 
online outlet NTV.RU (now NEWSRu, ) was practically the only arm of Mr 
Gusinsky's media group of which covered the entire conflict in a different way 
from the majority of Russian media.  

Fund of effective politics, the leading Russian political and information 
consulting company, has been the owner of many leading online outlets. It has 
created one of the most powerful information resources on the Russian internet - 
Strana.ru, - a national information system which includes a main portal and 
regional websites in each of Russia's federal districts. All leading national TV 
channels are broadcast on this site in real-time. Strana.Ru has also developed 
several special projects. Although Strana.Ru is officially an independent internet 
site, it works very closely with the state media, - primarily with the state television- 
and very often is seen as an internet mouthpiece for the Russian authorities. 

4. News agencies 
There are around 30 large-scale information and news agencies in Russia. 

Some of them specialize exclusively in financial or economic news but a majority 
has broad coverage of ongoing issues. Practically each news agency has well-
developed online services. These include: 

• Interfax news agency a part of the international news network Interfax 
Information Services; 

• ITAR-TASS the biggest state news agency, former major news agency of 
the Soviet Union; 



 23

• RIA NOVOSTI state information and analytical agency of the Russian 
Federation, was created in 1991 on the basis of the Soviet Press Agency 
NOVOSTI; 

TEXT 21 
Information Agency RIA Novosti 

The Russian News & Information Agency RIA Novosti is one of the most 
authoritative and professional sources of prompt information in Russia and abroad.  

The Agency has a correspondent network in the Russian Federation, CIS and 
over 40 non-CIS countries. Every day, RIA Novosti publishes on the Internet and 
via e-mail social-political, economic, scientific and financial information in 
Russian, the main European languages and Arabic. 

RIA Novosti today is an open information site (press-club) for holding press-
events and meetings with journalists. Over 90 highly qualified translators work in 
12 languages for the Agency’s translation service. 

RIA Novosti has Russia’s largest photo service and one of the most extensive 
photo archives featuring over 600,000 photographs.  

RIA Novosti is constantly upgrading its technologies and ways to publish 
information. The Agency was one of the first professional information providers 
on the Russian market to start working on the Internet. The Agency’s site, 
www.rian.ru, publishes its main online information services. There is a 
subscription service for access to the full scope of information.  

The Agency can organize press-tours for foreign journalists of Russia, hold 
presentations on specific subjects, press-events abroad, conduct the monitoring of 
publications by foreign media and analyze them. The Agency organizes TV 
linkups through ISDN communication channels, broadcasts press-conferences on 
the Internet and holds thematic round tables in the off the record format.  

RIA Novosti’s clients include the presidential administration, Russian 
government, Federation Council, State Duma, leading ministries and government 
departments, administrations of Federation subjects, representatives of Russian and 
foreign business communities, diplomatic missions and public organizations.  

TEXT 22 
A SHORT HISTORY OF RIA NOVOSTI 

RIA Novosti’s history dates back to June 24, 1941 when by a resolution of the 
USSR Council of People’s Commissars and the Communist Party Central 
Committee, “On the Establishment and Tasks of the Soviet Information Bureau”, 
the Soviet Information Bureau (Sovinformburo) was set up under the USSR 
Council of People’s Commissars and the Central Committee. Its main task was to 
oversee work to cover international, military events and the events of the country’s 
domestic life in periodicals and on the radio (from October 14, 1941 to March 3, 
1942 was based in Kuibyshev – modern-day Samara). The bureau’s main task was 
to compile reports on the situation on the frontline of the war, work on the home 



 24

front, and the partisan movement for the radio, newspapers and magazines. 
Sovinformburo directed the activity of the All-Slavonic Committee, Anti-Nazi 
Committee of Soviet Women, Anti-Nazi Committee of the Soviet Youth, Anti-
Nazi Committee of Soviet Scientists, and the Jewish Anti-Nazi Committee. In 
1944, a special bureau on propaganda for foreign countries was set up as part of 
Sovinformburo. Through 1,171 newspapers, 523 magazines and 18 radio stations 
in 23 countries, Soviet embassies abroad, friendship societies, trade unions, 
women’s, youth and scientific organizations, Sovinformburo informed readers and 
listeners about the struggle of the Soviet people against Nazism and in the post-war 
years about the main areas of Soviet domestic and foreign policies.  

Sovinformburo heads: A.S. Shcherbakov (from 1941 to 1945), S. A. 
Lozovsky (from 1945 to 1948), Y.S. Khavinson, D.A. Polikarpov.  

In 1961, the Novosti Press Agency (APN) succeeded Sovinformburo. It 
became the leading information and press body of Soviet public organizations. The 
constituent conference was held on February 21, 1961. The conference of 
representatives of Soviet public organizations adopted a decision to create a press 
agency of public organizations named Novosti. The agency’s guiding body was the 
Council of the Agency’s Founders. The APN founders were the USSR Journalists 
Union, USSR Writers Union, Union of Soviet Societies of Friendship and Cultural 
Relations with Foreign Countries, and the Znaniye Society. On April 3, 1961 the 
Agency charter was adopted. Under its charter, APN’s aim was “to contribute to 
mutual understanding, trust and friendship among peoples in every possible way 
by broadly publishing accurate information about the USSR abroad and 
familiarizing the Soviet public with the life of the peoples of foreign countries.” 
APN’s motto was “Information for Peace, for the Friendship of Nations.” APN had 
bureaus in over 120 countries. The Agency published 60 illustrated newspapers 
and magazines in 45 languages with a one-time circulation of 4.3 million copies. 
With the Union of Soviet Friendship Societies, APN published the newspaper 
Moscow News, which in September 1990 became an independent publication. 
APN Publishing House put out over 200 books and booklets with a total annual 
circulation of 20 million copies. In 1989, a TV center opened in APN. Later, it was 
transformed into the TV-Novosti TV company.  

APN heads: Boris Burkov (1961-1970), Ivan Udaltsov (1970- 1975), Lev 
Tolkunov (1975-1983), Pavel Naumov (1983-1986), Valentin Falin (1986-1988), 
Albert Vlasov (1988-1990).  

By a decree of USSR President Mikhail Gorbachev, “On the Establishment of 
the Information Agency Novosti,” the Information Agency Novosti (IAN) 
succeeded APN on July 27, 1990. “To provide information support for the USSR’s 
state domestic and foreign policies and proceeding from the interests of the 
democratization of the mass media,” the Novosti Press Agency was renamed the 
Information Agency Novosti (IAN). IAN’s tasks remained the same - preparing 
and publishing printed, TV and radio materials in the USSR and abroad; studying 
public opinion on Soviet foreign and domestic policies in the USSR and abroad.” 



 25

A computer databank was created in the Agency. Initially, it contained over 
250,000 documents. In 1991, the Infonews hotline started operating in the Agency. 
IAN had bureaus in 120 countries. It published 13 illustrated magazines and 
newspapers. The chairman of the IAN Board was Albert Ivanovich Vlasov.  

The Russian Information Agency Novosti was created in September 1991 on 
the basis of IAN and the Russian Information Agency. By a decree of the Russian 
president dated August 22, 1991, RIA Novosti was placed within the competence 
of the Press and Information Ministry. RIA Novosti had about 80 bureaus and 
news offices abroad, over 1,500 subscribers in CIS countries and about a hundred 
in non-CIS countries. In 1993, by a decree of the Russian president of September 
15, 1993 “On the Russian Information Agency Novosti,” RIA Novosti became a 
state news-analytical agency. RIA Novosti’s radio channel - RIA-Radio worked in 
1996. In August 1997, the TV channel Kultura was set up on the basis of the RIA 
TV channel under the sponsorship of the VGTRK TV and radio broadcasting 
company. By a decree of the Russian president, “On Improving the Work of the 
State Electronic Media,” the VGTRK information holding was created in May 
1998, which RIA Novosti joined. 

In May 1998, the Agency was renamed the Russian Information Agency 
Vesti. As a mass media body, it retained the name of RIA Novosti. The main 
criteria of RIA Novosti’s information services were the combination of 
promptness, objectiveness, authenticity and its own opinion regardless of the 
political situation. 

In April 2004, the Federal State Unitary Enterprise Russian Information 
Agency Vesti was renamed the Federal State Unitary Enterprise Russian News & 
Information Agency RIA Novosti (Russian abbreviation - FGUP RAMI RIA 
Novosti). 

TEXT 23 
List of RIA Novosti Executives and Departments 

Head, Editor-in-Chief of the Federal State Unitary Enterprise Russian 
International News and Information Agency RIA Novosti and the general director 
of FGUP RAMI RIA Novosti - Svetlana V. Mironyuk  
• RosBusinessConsulting (RBC) primarily internet-based financial and 
economic news agency founded in 1992. Currently it is one of the most popular 
news internet resources and the most popular news agency among Russian internet 
users;  
• Russian Bureau of News (RBN) online agency with daily news from 
different regions of Russia. 
          Also worth mentioning is the Russian Information Center a rather 
controversial structure created by the Ministry of Press and RIA NOVOSTI in 
1999. The Russian Information Center's purpose is to disseminate an official view 
and news on the war in Chechnya. The agency is the main (and on many occasions 



 26

the only) source of information on the military conflict in Chechnya for Russian 
and foreign journalists who cannot receive any news except through the Center. 

5. Journalism organizations 
The main organizations are: 

• Union of Russian Journalists; 
A civic organization based on membership of professionals working in the media 
and mass communication. The Union is called to protect and defend the interests of 
Russian journalists. 
• National Association of Television and Radio Broadcasters 
was created in 1995 on the initiative of Sagalaev and representatives of 41 
television companies. It aims at defending the interests of television broadcasters 
in governmental bodies, finding common solution to corporate problems, ensuring 
equal possibilities and requirements for all broadcasters regardless of the 
geographical area of their activities and a form of ownership, providing access to 
professional information and contacts as well as providing legal and consulting 
support to companies on the issues of licensing, technology, taxation and 
professional training.  
• Internews, 
Internews Russia is a Russian non-profit organization (legal name: Autonomous 
Noncommercial Organization Internews or ANO Internews) working in 
collaboration with other Internews offices in the US, Western and Eastern Europe, 
Middle East and Africa to support independent media with the goal of enhancing 
worldwide tolerance and understanding. Internews programs are based on the 
conviction that vigorous and diverse mass media form an essential cornerstone of 
an open society. Since 1992, Internews Russia has been providing support to 
independent Russian television broadcasters and the Russian television industry as 
a whole.  
• Foundation of Television, Radio, Electronic Media and internet 
Technologies' Development was founded in 2001 by Sagalaev as a non-profit 
organisation with a broad spectrum of social, cultural, scientific and philanthropic 
goals.  
• Academy of the Russian Television, a civic, non-profit organisation which 
unites interests of television broadcasters and television producers all over the 
country. It was founded as a Russian Fond of Television Development (RFRT) in 
1994 on the initiative of the leading national TV companies such as ORT, 
VGTRK, TV-6, NTV and others.  
• WARP, Worldwide Association of Russian Press, 
An open international non-governmental organization of print and electronic mass 
media, agencies, publishing houses, television and radio programs as well as other 
legal producers and distributors of all type of mass information in Russian 
language.  



 27

• Media Committee 
Its main goals are to implement the professional examination of TV audience, 
measuring and monitoring broadcast systems in Russia as well as the preparation 
and carrying out of the bid for audience measurement systems. 

6. Recent media developments 
The Russian media landscape and information flow has undergone a series of 

transformations during last 2-3 years. If the second term of President Yeltsin in 
office was characterized by the intensity of the so-called 'media wars' between 
competing business-political groups, the first years of the Putin administration can 
be characterized by the new wave of media centralization under clear guidelines 
and certain control of the Kremlin.  

Two leading media magnates of the Yeltsin era - Mr Gusinsky and Boris 
Berezovsky - not only lost control over the biggest parts of their media empires but 
also had to flee the country. The battle over the NTV channel marked the 
beginning of the media outlets' redistribution. That battle was won by Gazprom, 
the biggest creditor of Media-Most, the state-owned oil company and NTV's 
mother company. Both, Gazprom and Russian state officials did their best to 
present the conflict as an entirely financial one. However, independent and critical 
news coverage of events by the NTV team, which brought together the most 
prominent Russian TV journalists, gave enough reasons to suspect a political 
nature of the conflict. Suspicion grew when Gazprom changed the editors and 
leading journalistic teams in two other outlets of the Media-Most group - the daily 
Segodnya and a weekly magazine, Itogi. Another popular outlet, the independent 
radio station Echo of Moscow, has come through a series of financial and 
managerial troubles. 

Although it survived in its previous form, its editor-in-chief and all leading 
journalists launched a new radio station, Arsenal. Online news site NTV has also 
come through certain difficulties. Finally, it had to change its name to NEWSRu. 
The most recent development connected with the NTV channel is a change of its 
director. The new NTV director has had little experience in media and journalism. 
He was a dentist before he started working for the press service of Gazprom. 

After the NTV crisis, the core of the NTV journalistic team, headed by their 
director Yevgeny Kiselev moved to TV-6 channel. That channel was formerly 
owned by Mr Berezovsky like NTV, had got into a financial conflict with one of 
its shareholders, Lukoil, another big Russian oil company. As a result of this 
conflict the channel went off the air and a competition for air frequencies of TV-6 
was issued by the Ministry of Press. The competition was won by Mr Kiselev's 
team and the former TV-6 channel had been transformed into TVC. Like the NTV 
crisis, this conflict was of a financial (and later legal) nature. However, as the CPJ, 
http://www.cpj.org/, notes; "The oil giant Lukoil has strong links with the Kremlin, 
and TV-6's fate was seen by many Russian politicians and journalists as part of a 
state-orchestrated campaign to control Russian citizens' access to information". 



 28

Lawsuits against journalists, as well as their prosecution, arrests and physical 
threats continue. The terrorist acts in the United States on September 11, 2001, and 
the hostage drama in a Moscow theatre a year later, reinforced the priority of state 
security and state secrets over media law and the right of journalists to receive and 
disseminate information. Several media outlets and individual journalists faced 
legal difficulties while covering the military conflict in Chechnya and the hostage 
drama in Moscow.  

As the result of these and other changes in the media and information policy 
and practice in Russia, two leading international journalist organizations - the 
Committee to Protect Journalists and Reporters Without Borders - have expressed 
their concerns about the degree of media freedom and state control in Russia. In 
2001, the CPJ included president Putin in its annual list of the Ten Worst Enemies 
of the Press. The same year, Reporters Without Borders named Mr Putin among 
the predators of press freedom. 

7. Accountability systems 
Although the leading national channel of the Russian television has the name 

of 'public' television, this word should not lead to the conclusion that Russian 
media are accountable to the Russian public. During Soviet times the whole media 
system was directly accountable to the Communist Party. Recent developments in 
the Russian media policies aimed at re-centralization of the media structure clearly 
indicate success of the Russian authorities to get Russian media again to answer to 
the government. The state-owned nature of the leading TV channels undoubtedly 
signifies their accountability to their major shareholders - the Russian state. 
Further, the creation of the All-Russia State television and Radio Company 
(VGTRK), as an umbrella for regional state TV stations, as well as the Ministry of 
Press, Broadcasting and Means of Mass Communications is clearly meant to create 
a single information flow all over the country. The creation of the VGTRK 
symbolizes the return of state control to the entire network of the country's 
television and radio channels. The Ministry of Press, Broadcasting and Means of 
Mass Communications is the supervisor of all media outlets in the country, both 
public and private. The Ministry, in turn, is directly appointed by and accountable 
to the president. Mikhail Lesin, long-time head of the Ministry, was famous for his 
statement that the Russian state should be protected from the media. 

Licensing of the media activities is another form of media accountability 
before the ministry and the state. Due to the limited number of television and radio 
frequencies and great competition for them among media organizations, each 
media outlet is licensed to broadcast on a certain frequency for a specific period of 
time. When this period passes, a new competition can be opened. Media outlets 
can also be banned from broadcasting due to violations of laws or certain 
restrictions and measures. 

Additionally an unofficial type of media accountability exists in Russia. Due 
to the weaknesses and certain unclarities of the media law as well as lack of a law 



 29

on media ownership, media outlets very often find themselves accountable in 
different ways before their owners or creditors, who can decide to stop to finance a 
media outlet any time they believe it is necessary. Media organizations have also 
undergone series of tax audits, police confiscation and sanitary tests which are seen 
by many as a way of unofficial state control of the media and a reminder to media 
organizations about their obligations to the state. 

8. National media policies 
Already in 1991 the Russian Federation adopted the Law on Media of Mass 

Information, which declared freedom of speech, information and expression as the 
fundamental rights for all media in order to perform their required role in society. 
The law contains provisions relating to the protection and independence of 
journalists and mentions the right of access to information.  

Balance and objectivity are mentioned, but the revision of the law in 1995 has 
limited the freedom of the media as to their choice of reporting on the diverse 
views and opinions of political parties, particularly those not in power. Other laws 
regulating media activities in Russia include On Procedure of Media Coverage of 
State Authorities by State Media; On State Support of Mass Media and Publishing; 
On Economic Support of Regional Newspapers; On Licensing of Certain 
Activities. Discussions concerning laws on general and public broadcasting; media 
ownership, etc are ongoing. Moreover, many of the previously adopted laws and 
regulations have undergone serious revisions and corrections.  

Based on the long tradition of European and American media legislation as 
well as recommendations of the Council of Europe, the European Union and 
different international organizations, media laws in Russia seem to absorb the best 
examples of world media legislation. Created in such way, media legislation would 
undoubtedly serve democratic ends in any country of Western Europe. Its 
effectiveness in the former USSR however is limited by other conflicting laws. 

One of the most important and intensively discussed legal collisions is a 
collision between the right of a journalist to seek and disseminate information and 
national laws on state secret and terrorism. This problem is most obvious in the 
media coverage of the military conflict in Chechnya. Several media outlets and 
individual journalists have been warned by the ministry during the last two years 
about the way they present this conflict. The ministry is particularly concerned 
with the legality of interviewing Chechen rebels and in an attempt to present a 
diversity of views on the conflict. As a result, certain policies on airing the 
'terrorist propaganda' have been adopted by the national parliament. Journalists 
working in Chechnya are not only requested to have a special accreditation issued 
by federal authorities but they also have to be accompanied by federal 
representatives. Moreover, on many occasions the Russian Information Center in 
Chechnya is the only source of information for journalists who are not allowed to 
receive information from other sources.  



 30

Last year Moscow theatre hostage drama has resulted in new restrictions on 
media coverage of the 'terrorist activities'. Practically a month after the end of the 
hostage drama, the Russian parliament adopted revisions of the laws on terrorism 
and mass media that forbid media outlets to spread information which may damage 
the conduct of contra-terrorist operations and bring threats to people's life and 
health. At the last moment, president Vladimir Putin vetoed those revisions. 
However, several outlets during the hostage drama were warned or even 
temporarily closed by the Ministry for 'improper' coverage. Another example of 
'legal problems' is the trial and imprisonment of the journalist Grigory Pasko. 
Reporters without Borders formulate his violations of the law in this way: 
'Convicted of 'espionage' and 'high treason' Pasko conducted lengthy investigations 
and wrote hundreds of articles about the pollution resulting from the virtual 
abandonment of the Russian military's nuclear submarines with the complicity of 
the FSB (the former KGB). He also circulated video footage of liquid radioactive 
waste being dumped in the Sea of Japan by the Russian fleet'. 

TEXT 24 
British Media Landscape 

1. The written press 
Perhaps the major characteristic of the written press in the UK is the existence 

of a large national newspaper sector divided into 14 daily and 15 Sunday titles. 
The numbers have increased recently through the inclusion of papers published and 
mainly distributed in Scotland, the London Evening Standard and sports papers, 
and the establishment of new titles. About 60 per cent of people in the UK read a 
national daily paper, and about 70 percent a national Sunday. 

The total sales of national daily newspapers are nearly 14 million, and of 
national Sundays nearly 15 million. These figures are well below peaks reached in 
the late 1950s, and despite the expansion of both sectors, national newspaper 
reading continues to be in decline. This underlying is trend is masked to some 
extent by price discounting and even free distribution. All but for four titles are 
also sold outside the UK in the Republic of Ireland. 

The aggregate figures encompass enormous disparities of circulation. The five 
best-selling titles have circulations of between 2 million and 4 million. The lowest-
selling titles, the Racing Post and The Scotsman (among dailies) and Sunday 
Business, Sport First and The Non-League Paper (on Sunday) sell between 
44,500 and 88,000. Some papers have undergone calamitous declines in sales: for 
example, the Daily Express, once the most popular daily in the UK, now sells 
fewer than one million copies. 

If only the full-price sales within the UK of the traditional Fleet Street-style 
titles are counted, then national daily circulations come to just over 10 million, and 
the Sunday figures to less than 11 million. 



 31

Although half the papers are tabloid in format, the sector is usually divided 
into three markets - 'quality', 'middle' and 'popular'. All the 'popular' and 'middle' 
market papers are tabloids. The 'middle' market has shrunk significantly since the 
1960s. Nevertheless, the main titles, the Daily Mail and Mail on Sunday, now 
have the second largest daily and Sunday circulations (2.4 and 2.3 million), having 
overtaken the 'popular' Mirror, Sunday Mirror and Sunday People. In any event, 
both The Mirror and Sunday Mirror have continued to lose ground to The Sun 
(3.5 million) and News of the World (4 million), the daily and Sunday papers with 
the largest circulations. 

The entire national press is owned by seven companies, of which the largest 
four (News International, Trinity Mirror, Northern and Shell, and Daily Mail and 
General Trust) account for about 90 per cent of sales. In 2000 Northern and Shell 
paid £120 million for Express Newspapers (Daily and Sunday Express and Daily 
Star). 

The UK also has both regional and local newspapers. There are about 90 
regional morning and evening titles, and six Sunday papers. While regional 
morning and evening circulations have fallen steeply over the past 25 years, there 
has been something of a resurgence in Sunday papers since the late 1980s with the 
launch of a number of new titles. More recently, the sales of morning and evening 
papers have been quite buoyant. 

Some titles (notably in Scotland - see above) have been reclassified as 
'national', and there are distinctive 'national' markets for newspapers in Scotland, 
Wales and Northern Ireland. Following the establishment of a National Assembly 
for Wales, The Mirror began a Welsh edition, called the Welsh Mirror. 

Sales of regional newspapers vary considerably - from the 612,000 of the 
Sunday Post in Scotland to less than 29,000 (the daily Express and Echo in 
Exeter, England). The largest selling evening newspaper is the (Wolverhampton, 
England) Express and Star (just under 180,000 copies). The biggest selling 
morning paper is the (Glasgow, Scotland) Herald (slightly fewer than 96,000 
copies). About 80 per cent of people in the UK read a regional/local paper. 

There are about 1,300 local newspapers, mainly weeklies. The circulations of 
those which charge cover prices are mostly small: the largest, the West Briton, 
sells just under 50,000 copies a week. By comparison, there are at least 25 free 
newspapers each with circulations of more than 100,000. Many titles are grouped 
into larger units, however. The biggest selling group of papers charging cover 
prices is the Kent Messenger Weekly Newspaper Group in England with total sales 
of nearly 135,000 copies. The five largest groups of free titles each has a total 
circulation of more than one million. The biggest, Trinity Mirror Southern, 
distributes more than 1,775,000 papers a week. In total, about 32.5 million copies 
of local newspapers are circulated each week. 

As with the national sector, the regional and local newspaper publishing 
business is concentrated within a small number of large corporations. There is a 
significant overlap between this ownership and control of the national sector, 



 32

reinforced in 1999 by the merger of the Mirror Group with Trinity, the largest non-
national company. In 2000 the largest twenty of a total of 106 publishers of 
regional and local newspapers (19 per cent) controlled 67.5 per cent of paid-for 
weekly titles, 87 per cent of free weeklies, and 95 per cent of all weekly 
circulations. 

The UK magazine sector is large and has been growing consistently over the 
past decade. There are between 8,800 and more than 10,000 titles (estimates vary). 
About 6,000 are 'business and professional' titles, and the rest are 'consumer' 
magazines. The former often have very small controlled circulations, while the 25 
best selling consumer titles all have readerships of about one million or more. 
Neither the very biggest selling titles, nor most of the business and professional 
magazines are normally sold through news-stands. Nevertheless, 'consumer' 
magazines form the most visible part of the sector.  

News-stand sales of just over 300 titles account for more than 100 million 
copies sold each month, worth more £130 million. Only two magazines sold over 
the counter, What's On TV (1.7 million) and Radio Times (1.2 million), are among 
the ten with the largest circulations. The magazine with the biggest circulation is 
the Sky Customer Magazine (more than 4.75 million among satellite TV 
subscribers). Magazines published by retail stores for their customers are also 
among those with some of the biggest circulations. By comparison, only one 
business-to-business publication has a circulation of more than 200,000 and just 
eight others have circulations of over 100,000. 

Although there are almost 1,000 magazine publishers, as with the newspaper 
industry, effectively ownership is concentrated in relatively few hands. For 
example, IPC claims that its magazines are read by 64 per cent of all UK adults, 
and Reed has more than 100 titles. The largest companies have been reducing their 
share of the market since the late 1990s, however, and unlike the newspaper sector, 
the magazine industry has several major owners with their origins in the rest of 
Europe, notably H. Bauer and G.&J 

2. The audiovisual media 
The largest UK broadcaster is the BBC which runs two national television 

channels (with national and regional sub-divisions), five national radio stations, 
cable and digital TV channels, and more than 40 local radio stations. Additionally, 
the Corporation has global enterprises in both television and radio, as well as a 
broadcast monitoring service, and Europe's most visited content web site (see 
below). Although predominantly a public service organization, which raises 
revenue from a universal licensing system, the BBC also operates commercially in 
many domains both inside and outside the UK. 

Over a year, the BBC claims to reach more than 94 per cent of the UK 
population. In television, in 2000-2001 BBC1 (26.8 per cent) and BBC2 (11 per 
cent) combined for nearly a 40 per cent share of the total TV audience. BBC Radio 



 33

had 52 per cent of the radio audience at the beginning of 2001. Nevertheless, the 
UK also has a large, and expanding, commercial audio-visual sector. 

The main competition to BBC television comes from the Channel 3 
companies, known as Independent Television (ITV). Fifteen regionally based 
franchisees provide both local and national (network) services. In addition, GMTV 
operates a breakfast network service. Cross-ownership has developed significantly 
since government restrictions were eased in 1996, and the entire Channel 3 service 
is largely dominated by two companies, Carlton and Granada. They own or control 
12 of the ITV franchises and claim to reach more than 100 per cent of UK 
households (there are two overlapping London Channel 3 broadcasters). ITV's 
share of the television audience in 2000-2001 was just a little under 29 per cent. 

Channel 4 is a hybrid public service, minority interest service which also 
raises revenue through advertising sales. (There is a separate fourth channel in 
Wales, Sianel Pedwar Cymru [S4C], which is funded partly by advertising and 
partly by the State, and carries peak-time Welsh language programming.) Channel 
4 had just over 10 per cent audience share in 2000-2001. 

Channel 4 is a broadcaster rather than a program maker, and it has helped 
foster a large independent production industry numbering about 1,500. Since the 
1990s both the BBC and ITV have been required to buy 25 per cent of their 
programming from independent producers. About a fifth of the most popular TV 
programs are made by independents. 

A fifth terrestrial channel began broadcasting in April 1997. Channel 5 
covers about 80 per cent of the UK, and in 2000-2001 registered a 5.7 per cent 
share of the audience. It is a commercial operation carrying advertising. 
In total, at least 90 per cent of the population watches these terrestrial, free-to-air 
channels. Even in homes with cable and satellite services, nearly two-thirds of 
viewing is of these channels. 

Broadcast news is provided chiefly by BBC News and Independent 
Television News/Independent Radio News in London, supplemented by a small 
amount of regional and local output. Every television station (except GMTV which 
carries Reuters) and more than 90 per cent of radio stations use these sources. 

The UK's satellite television service, led by BSkyB, which is controlled by 
Rupert Murdoch's News International, offers in excess of 200 channels. At the 
beginning of 2001, more than 5.5 million homes were receiving satellite broadcasts 
- 30 per cent more than a year earlier. Audiences for individual channels remain 
small, however. The flagship Sky TV, which operates several channels, has in total 
only about 5 per cent of the UK television audience.  

Cable TV reaches more homes - just over 9 million - but this is only about a 
quarter of those who could actually subscribe. Franchised cable services are 
dominated by two suppliers, NTL and Telewest. Collectively, satellite and cable 
TV share between 15 and 16 per cent of the total television audience. Individually, 
even the most popular satellite and cable programs do not compare to terrestrial 
programming in this respect. The most watched satellite/cable channel, QVC, has 



 34

an audience of about 3 million, compared to the 15 or 16 million who tune in to the 
most popular 'soaps' on terrestrial TV. 

In radio, as well as the BBC's five national stations, there are three national 
commercial broadcasters (plus a fourth broadcasting from the Republic of Ireland). 
The BBC also operates regional radio for Scotland, Wales and Northern Ireland, 
and there are several regional commercial radio stations based in major cities 
outside London. About 250 local commercial radio licences have been granted. 
Nineteen radio stations broadcast using satellite and 15 through cable. As a whole, 
commercial radio has expanded rapidly since 1996. The average UK listener has 
15 stations to choose from (24 in London). 

Radio is the most popular day-time medium in the UK, reaching 92 per cent 
of the population. BBC national services reach more than twice as many people as 
the national commercial stations, and have 40 per cent of the radio audience, 
compared to only 8 per cent. On the other hand, local commercial radio is about 
three times as popular as BBC local services. 

Few stations are independently-owned, and 15 groups control virtually all 
commercial radio with the largest eight dominating the sector (out of a total of 
about 70 licensees). Radio is so dedicated to music output that its influence is 
formally assessed by the Government to be only half that of other media. Even so, 
there is considerable dissatisfaction with what is perceived to be a lack of true 
diversity in radio output, and which is evident in the existence of a number of 
'pirate' (unlicensed and illegal) stations, transmitting mainly in large urban areas. 

3. Dig ital Services 
Arguably, the UK has embraced media digitization more completely than any 

other country except Japan. The introduction of digital television in 1998 was 
widely regarded as heralding a 'revolution'. In less than two years, 4 million homes 
had converted, and the figure rapidly reached 20-25 per cent of all homes. The 
BBC, Sky, the cable operators and the ITV companies all have digital services. A 
national digital multiplex radio service began broadcasting at the end of 1999, and 
31 local digital licences have already been granted. It is envisaged that eventually 
all the UK's major cities will have digital multiplexes. 

The 'dash to digital' was promoted by the Government which aims to end all 
analogue television transmissions by 2010 (assuming 95 per cent of homes have 
converted). It sold off the unwanted bandwidths to providers of mobile telephone 
services. 

The 'revolution' has hardly stopped there, however. Up to a fifth of telephone 
calls are made from some homes using digital services. More significantly, with 
more than two-thirds of the UK population - 77 per cent of 14-to-16 year olds - 
using mobile telephones, and three-quarters of a million text messages being sent 
every day, the convergence of telephony and the Internet via wireless application 
protocol (WAP) has perhaps been more important than the bringing together of the 
audio-visual media and Internet services.  



 35

4. Online Media 
All the major UK media have established online presences, a trend started in 

1994 with the appearance of the Electronic Telegraph followed by The Guardian 
and Observer. About 85 per cent of local newspapers have web sites, and the 
magazine sector claims to have tapped into the revenue-raising potential of e-
commerce. The more popular media (the tabloid newspapers and the ITV 
companies) were slower to go online; but in 1999-2000 there was a sudden spurt of 
interest - and new investment often ran into £100s millions, stimulated by a large 
increase in online shopping. The dot.com crisis of 2000 resulted in many of these 
ventures being curtailed or abandoned. 

Core media sites have largely survived, however. In February 2001 the 
Guardian and Observer cluster of related sites (Guardian Unlimited) was 
restructured. In August 2001 Guardian Unlimited registered nearly 29.5 million 
page impressions: in June 1999 the figure was just over 9.5 million. It claims to 
have almost one million unique users. Almost half of those visiting the sites do not 
read the paper version of The Guardian.  

The Electronic Telegraph recorded 15 million page impressions when last 
measured; MegaStar, the web site of the Daily Star, 17.5 million; the Sunday 
Times 5.25 million, and The Times 4.25 million. The regional newspaper, the 
Belfast Telegraph had 1.6 million hits. The This Is London site, operated by an 
arm of the national and local newspaper publisher, Associated, and linked to the 
(London) Evening Standard, registered nearly 1.5 million users in September 
2001. Another Associated site, UK Plus, had more than 1.25 million users, and 
Femail, which is associated with the Daily Mail's women's pages, 285,000 users. 

None of these compares to BBC Online, however. It claims to have 4.9 
million users, and registered more than 97.5 million page impressions in 1999, 60 
per cent of which were at the News site. By May 2000, the figure had risen to 89 
million hits on the News site alone, and in March 2001, the BBC was claiming 
120.6 million hits a month for News, nearly 49 million for Sport and over 25 
million for Education. 

More than half of all UK adults regularly use the Internet. 
5. News Agencies 

London is a major global communications hub, and many news and pictures 
agencies, working for both the press and broadcasting, are located there. It is the 
global headquarters of Reuters, and the base for a number of other international 
agencies, including AFX, the fourth largest global financial news agency; APTV; 
Camera Press; CNN International; FT Business News; Gemini News; Magnum 
Photos; The Image Bank, the world's largest source of contemporary images; and 
World Radio Network. In addition, many agencies operate London bureaux - 
among them, ABC News Intercontinental; Agence France Presse; ANSA; 
Associated Press; Australian Associated Press; Bloomberg News; Canadian Press; 
CBS News; Deutsche Presse Agentur; Dow Jones; EFE (Spanish News Agency); 



 36

Islamic Republic News Agency; Jiji Press; Kuwait News Agency; NBC 
Worldwide; New Zealand Press Association; Russian Information Agency - 
Novosti; Saudi Press Agency; Tass/Itar; UPI, and Xinhua News Agency of China. 

The number of UK journalists working in agencies and as freelancers has 
increased enormously in recent years. There are hundreds of agencies, including 
picture agencies. The national agency is the Press Association which operates in 
both London and 12 regional cities. Agencies located outside London which have 
some international focus include Pacemaker (Belfast) and The Press Features 
Syndicate (Eastbourne). 

6. National Media Policies 
The election of a Labour Government in 1997 and its re-election in 2001 

resulted in no significant change in media policy from that pursued by the 
Conservatives for the previous 18 years. The determination remains to encourage 
the development of large media conglomerates, despite the dangers of monopoly, 
which are regarded as being able to compete internationally. The market is seen as 
the main mechanism for ensuring pluralism in output through the exploitation of 
niches and segments. This has permitted not only the formation and growth of 
cross-media conglomerates but also the 'privatization' of many national media 
events, such as major sporting occasions, which are no longer broadcast free by the 
BBC or ITV, but are sold to subscribers to satellite, cable and digital services, and 
have proved to be the main engine behind the expansion of both pay- and digital 
TV. 

The organization believed to be most under threat from this policy was the 
BBC. For much of the decade up to 1996 it was suggested that the BBC might 
itself be privatized, or at least part-financed through advertising revenues. 
Actually, its charter as a public service corporation was renewed until 2006, and 
the licence fee system seems likely to continue indefinitely under Labour. 
Nevertheless, cuts in public funding and pressure for efficiency savings have led to 
restructuring, reductions in staff, greater managerialism, and new commercial 
ventures. Although fiercely resented by many inside the Corporation, these 
developments, it can be argued, have left the BBC in a stronger, rather than 
weaker, position, as the major media 'voice' in the UK. 

The Government's vision for the media for the foreseeable future appears to 
be for further consolidation and digital convergence. This has presented particular 
challenges to existing regulatory régimes. 

7. Accountability Systems 
The still highly regulated nature of broadcasting in the UK provides the basis 

for broadcast media accountability. The Broadcasting Standards Commission has 
responsibility for regulating the portrayal of violence and sexual conduct, and 
issues of taste and decency in all television, as well as handling complaints of 
invasions of privacy and unfair treatment. The Independent Television 



 37

Commission (ITC) regulates commercial television, and the Radio Authority 
commercial radio. All three statutory bodies have codes of practice and publish 
their findings on complaints. 

As a public corporation, the BBC is ultimately responsible to parliament 
through its 12 publicly appointed governors. Many of its plans have to be approved 
by Government Ministers. Vacancies for governors were advertised for the first 
time in 1998. There are also national Broadcasting Councils in Wales, Scotland 
and Northern Ireland. On a more day-to-day basis, the BBC's Producer Guidelines 
act like a code of practice and the Corporation has a Program Complaints Unit 
available to the general public. 

Attempts to introduce statutory regulation of the press in the late 1980s and 
early 1990s were unsuccessful. Instead, the newspaper and magazine sectors 
adopted a self-regulatory regime operated through the Press Complaints 
Commission (PCC). It has a code of practice, hears complaints and publishes its 
findings. Its chairman, currently Lord Wakeham, also makes public 
pronouncements from time to time. 

For the most part, the UK media are regulated more by general law. In total, it 
is estimated, more than 140 pieces of legislation have specific relevance to the 
media, and litigation remains a favoured method (at least among those who can 
afford it) of bringing the media to account. Other forms of accountability have less 
effect. Some national newspapers appointed ombudsmen in the 1980s but few are 
still active, although The Guardian has a Readers' Editor who publishes 
corrections and comments on complaints. Similarly, Channel 4 broadcasts a 
weekly show, Right to Reply, in which viewers can confront program makers with 
their complaints. The main journalists' trade union, the National Union of 
Journalists (NUJ), has had a code of conduct since 1936, but its Ethics Council is 
largely moribund. 

In the autumn of 2001 the Government introduced legislation to establish a 
new, single regulatory body, Ofcom, which will replace all the broadcasting 
regulators mentioned above and include the telecommunications body, Oftel, in 
one operation. Ofcom is scheduled to begin work in 2003; but there is still some 
uncertainty as to exactly what it will do - whether it will focus on consumer 
safeguards, such as access, pricing and competition; if it will oversee content 
(including Internet content), and whether its remit will extend to the BBC. 

8. Media Organizations 
The main employers' organizations are the British Media Industry Group (a 

lobbying organization established by major print companies); Cable 
Communications Association (covering the cable TV industry); Commercial Radio 
Companies' Association; ITV Network Centre; National Association of Press 
Agencies; Newspaper Publishers' Association (national newspaper sector); 
Newspaper Society (regional and local newspapers); PACT (independent 
producers); Periodical Publishers' Association (magazines); Publishers' 



 38

Association (books); Scottish Daily Newspaper Society and Scottish Newspapers 
Publishers' Association. 

Some of the major industry bodies are: Audit Bureau of Circulations; Book 
Trust; Commonwealth Broadcasting Association; Commonwealth Press Union; 
Broadcasters' Audience Research Board (Barb); Institute of Local Television; 
National Readership Surveys; Radio Joint Audience Research; Royal Television 
Society. The International Federation of the Periodical Press (FIPP) is based in 
London. 

The major occupational/professional groups are: Association of British 
Editors; British Society of Magazine Editors; Commonwealth Journalists' 
Association; Directors' Guild of Great Britain; Guild of Editors; Media Society; 
Radio Academy; Women in Journalism. 

The main trade unions are: Broadcasting, Entertainment, Cinematograph and 
Theatre Union (Bectu); Chartered Institute of Journalists (IoJ); Federation of 
Entertainment Unions; Graphical, Paper and Media Union; National Union of 
Journalists (NUJ). 

9. Main recent media developments 
The Government issued a consultative White Paper on communications in 

December 2000, and promised legislation towards the end of 2002 (likely to take 
effect in 2003). The White Paper suggested that cross-media ownership restrictions 
might be further relaxed to allow a single ITV operator; fewer key radio companies 
(perhaps as few as three dominating the network); more mergers of newspaper 
companies, and allowing print organizations to control TV and radio stations. 
Additionally, there was to be a single broadcasting-telecommunications regulatory 
body, Oftel, which would extend its remit to the BBC and the Internet (see above). 
Finally, the Government expressed its eagerness to promote the uptake of digital 
broadband services. 

In an attempt to balance out this apparent commitment to commercialization, 
the public service dimension of broadcasting (and the Internet) were to be 
protected, and guaranteed space in the new digital cable and satellite systems. 

There was to be an extended period of consultation, but the debate seemed to 
go on interminably. Meanwhile, the Government appeared to reject the idea of 
creating a single ITV provider, and of abandoning restrictions on newspaper 
companies owning TV and radio interests. It was felt, however, that there were 
divisions within the Government, with the Department of Trade in favour of more 
commercialism, and the Department for Media Culture and Sport against it. 

Consolidation and convergence caused particular problems for the BBC. To 
satisfy the Government's demands and to protect its position as a major 
international television organization, the Corporation has invested heavily in 
digital provision, diverting resources from its majority analogue services, and is 
accused of moving its content 'downmarket' to match commercial TV and radio 
stations. 



 39

In 2001, the BBC sought permission to inaugurate four new digital television 
channels and five new radio networks. The Government approved all of these, 
except for BBC3, which was meant to provide a service specifically for viewers 
under - 35. It did give the go-ahead, however, to BBC4 (an arts, sciences, history, 
philosophy and current affairs channel) and two children's TV channels, as well as 
radio stations focused on black music and news; 'gold' music; speech, and sports, 
and an Asian Network. 

10. Prime sources for detailed information 
The hard copy starting-point for researching the UK media is the annual 

Guardian Media Guide, published in November. There is a small number of other 
annual publications, including Benn's Media, Willings Press Guide and Pims 
Media Directories. In addition, British Rate and Data (Brad) publishes a series of 
guides and directories, intended principally for the advertising industry but of 
general use. The Blue Book of British Broadcasting and BBC Broadcasting 
Research are also useful. 

There are also many journals and periodicals devoted to aspects of the media. 
These include the British Journal of Photography; British Journalism Review; 
Free Press (Campaign for Press and Broadcasting Freedom); Press Gazette; 
Broadcasting; Media Week and Campaign. 

Two newspapers in particular have specialist media sections - The Guardian, 
which publishes a tabloid supplement on Mondays, and The Times (Fridays). The 
former hosts a web site, MediaGuardian, which has breaking stories and current 
statistics as well as an archive. 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 



 40

 

 

Мальцева Наталья Николаевна 

Березина Елена Владимировна 
 

АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК 
 

 

 

 

Практикум по развитию навыков чтения  

и перевода для студентов 1-3  курсов  

филологического факультета 
специальности 030601 «Журналистика»  

 
 

 
 

Редактор Н.М. Кокина 

 

 

 

Подписано к печати                  Формат 60 х 84   1/16                 Бумага тип. № 1                   
Печать трафаретная                  Усл. печ. л. 2,5                            Уч.  изд. л.  2,5 
Заказ                                            Тираж 50                                    Цена свободная                   
 
Редакционно-издательский центр КГУ. 
640669, г. Курган, ул. Гоголя, 25. 
Курганский государственный университет. 


